Veelgestelde vragen

 


Hoe kan ik inschrijven?

Ga naar http://www.leuvenruiltmee.be wanneer je woont, werkt of studeert in Leuven of naar http://iedereen.ruiltmee.be als je lid wenst te worden van de ruilsite over heel Vlaanderen. Klik rechtsbovenaan op “Inschrijven”. Vul minstens alle verplichte velden in (aangeduid met *) en geef bij voorkeur ook je ruillocatie op. Hierdoor kan je nadien ook zoeken naar spullen binnen een bepaalde afstand van jouw ruillocatie. Klik onderaan op “Inschrijven” en vervolgens ben je automatisch ingelogd op de website. Je ontvangt ook een bevestiging van je inschrijving op je opgegeven e-mailadres.

Omhoog


Waarom zou ik een account aanmaken?

Je kan enkel ruilen op de site als je een account aanmaakt. Met je account kan je

  • voorwerpen toevoegen
  • interesse tonen in voorwerpen van anderen
  • ruilvoorstellen maken
  • berichten sturen

Het aanmaken van een account en het gebruik van de site is volledig gratis.

Omhoog


Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord vergeten ben?

Ga naar de hoofdpagina en klik rechtsbovenaan op de link "Inloggen". Kies in het volgende scherm voor de tab "Nieuw wachtwoord aanvragen". Vul je e-mailadres of gebruikersnaam in en je ontvangt dan een e-mail met een link naar RuiltMee.be die éénmalig kan gebruikt worden. Je kan je paswoord vervolgens opnieuw aanpassen.

Omhoog


Wat moet ik doen indien ik de e-mail om mijn inschrijving te bevestigen niet ontvang?

Kijk eerst na of je wel het correcte e-mailadres hebt ingevuld bij de aanvraag van je inschrijving. Indien dat het geval is en je nog altijd geen e-mail van RuiltMee.be hebt ontvangen, dan is je e-mailadres (deels) onbereikbaar voor ons. Het kan zijn dat jij of je provider een te streng ingestelde SPAM-filter gebruikt, die ervoor zorgt dat e-mail (deels) geblokkeerd wordt. Je kan best contact opnemen met je provider, die kan het probleem waarschijnlijk voor je oplossen.

Omhoog


Wat betekenen die gele sterren naast de ruilvoorwerpen?

Deze sterren geven je een idee over de waarde van het aangeboden ruilartikel. Opgelet, deze waarde is opgegeven door de aanbieder, niet door RuiltMee.be

1 ster:           €1    -     €9

2 sterren:     €10    -    €99

3 sterren:   €100    -  € 999

4 sterren:  €1000  -   €9999

Omhoog


Hoe kan ik een voorwerp toevoegen?

  • Na het inloggen op RuiltMee.be kies je bovenaan in de menubalk voor "Ruilen" en kies je voor "Voorwerp aanbieden".
  • Vul de verplichte velden in waaronder "Categorie" en "Ruilstaat"
  • Je kan een foto van het ruilartikel opladen vanaf je PC maar er is ook een “Automatische fotosuggestie” functie die handig kan zijn voor bijvoorbeeld boeken en cd's. Deze "Automatische fotosuggestie" zorgt er dus voor dat je zelf geen foto dient te voorzien. RuiltMee.be zoekt nu zelf naar een geschikte foto op basis van de naam van het voorwerp dat je hebt ingegeven. Klik op de gewenste foto gevolgd door “transfer” om de fotosuggestie te gebruiken.
  • Maak een schatting van de waarde. Deze inschatting wordt enkel omgezet in een aantal gele sterren die een indicatie geven van de waarde aan je ruilpartner.
  • Klik op “Opslaan”

Omhoog


Help, ik vind geen gepaste categorie voor mijn voorwerp!

RuiltMee.be groeit snel, en de aangeboden artikels hebben een grote variëteit. Het kan inderdaad voorkomen dat je een ruilartikel hebt dat niet past binnen onze selectie van categorieën. Je kan zelf geen nieuwe rubriek aanmaken, maar een goede suggestie betreft nieuwe categorie kan je ons meedelen via het contactformulier:

Omhoog


Kan ik mijn voorwerp wijzigen/verwijderen?

Ja, natuurlijk kan dat!

  • Na het inloggen kies je in de bovenbalk voor de optie "Mijn account"
  • Je krijgt dan een overzicht van je voorwerpen en kan vervolgens op de titel van het voorwerp klikken dat je wenst te wijzigen/verwijderen
  • Kies vervolgens voor de optie "bewerken" om het voorwerp te wijzigen of de optie "verwijderen"

Omhoog


Hoe kan ik makkelijk tot een ruil komen?

Om te ruilen plaats je best eerst een aantal voorwerpen op RuiltMee.be. Vervolgens ga je in de lijst van aangeboden voorwerpen op zoek naar spullen die je interesseren en je gebruikt dan de knop "Interesse tonen" om de eigenaars van deze voorwerpen op de hoogte te brengen van jouw interesse. Deze mogelijke toekomstige ruilpartners zullen dan bij jouw spullen een kijkje nemen naar mogelijke interesses. Een ruilvoorstel kan je doen door gebruik te maken van de knop "Toevoegen" voor minstens één voorwerp van jezelf en één voorwerp van je mogelijke ruilpartner. Je ruilpartner kan dit ruilvoorstel goedkeuren, afkeuren of een tegenvoorstel lanceren.

Omhoog


Waarom kan ik best ook een aantal zoekertjes plaatsen?

Wanneer er niet onmiddellijk een wederzijdse interesse is om spullen te ruilen geeft de informatie uit de zoekertjes vaak aanleiding om bepaalde spullen net wel op RuiltMee.be te plaatsen omdat mensen hier specifiek naar zoeken. Dit vergroot natuurlijk de kans op een ruilovereenkomst.

Omhoog


Hoera, ik heb een ruil! Hoe ga ik verder?

Nadat je een ruil bent overeengekomen op RuiltMee.be ontvangen jij en je ruilpartner beiden een e-mail. In deze mail kan je ook het e-mailadres van je ruilpartner terugvinden om een afspraak te maken betreft de ruilafhandeling. Je kan als alternatief ook via de website berichten sturen naar je ruilpartner om de ruil te concretiseren. Vergeet niet om na ontvangst van jouw ruilvoorwerp op de website aan te duiden dat je het geruilde voorwerp hebt ontvangen.

Omhoog


Ontvang ik een e-mail wanneer iemand mij een ruilvoorstel doet?

Je ontvangt enkel een e-mail (dagoverzicht) wanneer iemand je een ruilvoorstel doet of wanneer iemand interesse toont in 1 van je voorwerpen. In het weekoverzicht krijg je ook één e-mail met daarin nieuwe vriendschapsverzoeken, verzoeken tot lid worden van een welbepaalde ruilgroep, een lijst van personen die interesse vertonen in jouw ruilvoorwerpen en de persoonlijke berichten die via RuiltMee.be naar jou zijn verstuurd. Indien er geen nieuws te melden is, zullen er dus ook geen onnodige e-mails worden verstuurd.

Omhoog


Hoe komt het dat ik mijn voorwerp niet zie staan?

De mogelijke redenen zijn:

  • Je ruilartikel wordt momenteel gecontroleerd.
  • Je ruilartikel is afgekeurd.

Omhoog


Staat RuiltMee.be garant voor een transactie tussen ruilers?

RuiltMee.be komt niet tussen in contacten en transacties. Gebruikers moeten onderling tot een overeenkomst komen en eventuele problemen oplossen.

Omhoog


Wat moet ik doen als ik een verdacht voorwerp of zoekertje zie?

Als je een verdacht ruilartikel ziet, dan kan je dat melden via ons contactformulier.

Omhoog


Wat moet ik doen als ik een verdachte e-mail ontvang?

Wees op je hoede wanneer je een e-mail in gebrekkig Nederlands of Engels ontvangt. Reageer nooit wanneer er paswoorden, andere persoonlijke gegevens of informatie over bankzaken of bankrekeningen worden gevraagd. Het gaat dan om oplichting. Verwittig ons onmiddellijk via het contactformulier, zodat wij kunnen optreden.

Omhoog


Waar kan ik mijn suggesties doorgeven?

Maak gebruik van het contactformulier om je suggesties door te geven. Het RuiltMee.be team luistert graag naar je innovatieve ideeën voor de ruilsite en het gebruik ervan.

Omhoog


Wat zijn cookies en waar dienen ze voor?

Cookies zijn kleine bestanden die geïnstalleerd zijn op je computer. Die cookies helpen ons systeem om te onthouden welke ruilartikels jij hebt opgeslagen bij je favorieten. Cookies zijn volledig anoniem en bevatten geen persoonlijke informatie. Als je dat wenst, kan je je cookies uitschakelen in je browser.

Omhoog